Industripolitiskt haveri

Jag är inte nationalekonom, särskilt kunnig inom industriell ekonomi, eller fordonsbranschanalytiker. Jag har inte jobbat med att smörja de viktiga kugghjul som får stat och näringsliv att samsas och samverka för allas bästa. Jag har aldrig varit statsråd eller VD. Men jag känner ändå att den stora undran jag känner inför stora delar av den svenska vänstern i frågan om Saab, är befogad.

Vänsterpartiet skriker att vi måste rädda Saab. Socialdemokraterna vill se politiskt ledarskap, vilket verkar betyda att Saab ska räddas, eftersom den härliga kompetens som finns där tydligen borde göra Sverige ledande på miljöbilar (i framtiden). Många till vänster jag springer på eller umgås med betonar hela tiden att industrin är basen, Saab hänger samman men stora delar av industrin, faller Saab faller följaktligen stora delar av industrin.

Jag förstår det, men för bövelen, företaget går ju inte med vinst. Att fortsätta lägga ner stora mängder energi, politiskt kapital, pengar och vilja, på att rädda något som aldrig verkar ha varit en hållbar affärsidé, går inte. Det vänder inte för Saab bara för att vi vill att det ska ordna sig, särskilt inte när bilar från Europa inte verkar vara det folk vill ha. Och ja, det blir antagligen helt sjukt jobbigt att hantera både för det politiska kapitalet och kommunernas ekonomier, men det framstår som det enda alternativet om vi ska ha en jobbpolitik med någon sorts horisont.

Som Björn Elmbrant påpekar i Dagens Arena har regeringen tyvärr inte heller några egentliga visioner för svensk industri. Det ger oss en situation där oppositionen vill bakåt och regeringen inte vill någonstans. Eller så kan jag ha fel, jag är ju ingen expert. Men vänstern, I ask you, finns det verkligen inga andra metoder alls om vi vill bevara svensk industrikompetens?

Etiketter: , , ,

2 svar to “Industripolitiskt haveri”

  1. moster Says:

    Bra Victor!
    Har länge frågat mig samma sak, fast jag sitter ju mest och muttrar för mig själv i ett hörn av Bohuslän.

  2. Andreas Says:

    Det kommer att säljas runt 30-35 procent färre bilar i världen under 2009 jämfört med 2008. Är det då troligt att alla bilfabriker kan vara kvar? Nej. Vilka drabbas? De som går med förlust, säljer taskigt med bilar och befinner sig i höglöneländer ligger ganska risigt till. Det är svårt att förändra det med välvillig politik. Och det spelar ingen roll om företaget har en hög kompetens, så länge de inte lyckas med grundförutsättningen för att ett företag ska överleva: sälja sina produkter.

Kommentera

