Det stora vadet

Läser om ännu en icke statistiskt säkerställd opinionsundersökning i vilken oppositionens övertag minskar och nu är dryga 7%. Jag vet inte, men om jag vann ett val med 7% marginal skulle jag skryta och vara dryg i flera månader. Minns att den sittande regeringen vann valet 2006 med en mycket mer knapp marginal, och ändå agerar som om man vunnit med en sådär 15%. (Och varför inte, de vann ju.)

Nej, opinionsundersökningar är inte så intressanta om man inte presenterar en samling av alla opinionsundersökningar över ett par månader och ser om det finns några trender som fler än ett eller två insitut identifierat. (Den ende som brukar orka med att göra en sammanställning är docent Henrik Oscarsson.) Men jag tänkte ändå ta tillfället i akt, när vi pratar opinionsvindar, att bjuda in er läsare till att följa ett vad jag ingått, med min gode vän och morfar Lars Ersson.

Ersson är övertygad om att Mona Sahlin inte bara är dålig, utan så dålig att hon kommer få sparken från posten som partiordförande innan valet 2010. Jag å min sida menar att visst, Sahlin har inte imponerat hittills, men att socialdemokraterna aldrig skulle byta ut bossen innan han eller hon fått visa sig i ett riksdagsval. Med andra ord kan Sahlin vara hur dålig som helst och ändå få leda socialdemokraterna 2010. Många skulle säga att det är ett vad som kräver rätt mycket högre insats från min sida. Följaktligen har Ersson satsat 500 kronor, medan jag har satsat att jag ska sluta röka. Rätt rimliga odds, om ni frågar mig. Any takers?

Etiketter: , ,

Kommentera

