Debatterat

Igår i Sydsvenskan (tillsammans med andra) om antisemitism inom vänstern, idag på SVT Opinion (själv) om alkoholen och friheten.

Etiketter: ,

5 svar to “Debatterat”

  1. John Says:

    Alkohol.

    Det är fel att ha en alkoholskatt som är relativ alkoholprocenten. Denna skatt får till följd att folk dricker öl på bekostnad av vin och sprit. Det tycker många är bra, eftersom öl är alkoholsvagare, men det är inte så enkelt. Av någon anledningen tenderar som dricker öl att dricka väldigt många öl, vilket får konsekvensen att de dricker MER alkohol via ölen än vad de skulle fått i sig via vin eller sprit (12 burkar starköl motsvarar 1 helflaska starksprit).

    Vidare vore det bästa att hos svenskarna ingjuta en avslappnad attityd gentemot alkohol. Detta skulle man kunna åstadkomma med bättre tillgänglighet. Alkolhaltiga drycker av alla de slag bör naturligtvis säljas i livsmedelsaffärerna! Folk måste lära sig att ta ansvar över sina liv. I allmänhet har folk i de protestantiska länderna svårare att hantera alkohol. Den protestantiska etiken skuldbelägger ”nöjen” och därför lever människor nyktert och knyter händerna, för att när helgen kommer, supa bort sans och balans. I de katolska länderna har denna skuld aldrig funnits, men så ser man heller aldrig dyngraka människor i vare sig Italien eller Spanien. Jag har bott i bägge dessa länder och vet att det är så; det är således ingen myt att sydlänningarna dricker förståndigare än nordbor. Sverige måste alltså bli av med den lutheranskt skuldbeläggande mentaliteten. Jag har druckit eftermiddagsvermouth med flera katolska präster, och ingen skulle komma på tanken att vända på huvudet för det.

  2. Victor Bernhardtz Says:

    Vi har provat att sälja starkare drycker än folköl i Sverige, det funkade rätt dåligt. Jag förstår inte riktigt hur du tänker dig att ”bättre tillgänglighet” skulle ingjuta en avslappnad attityd.

    Sen är det såhär: I Sverige attacksuper vi lika sällan/ofta (beroende på vad man jämför med) som i Italien och Spanien, men Sverige har, de höga siffrorna till trots, jämförelsevis få dödsfall till följd av alkoholbruk. Det må vara mysigt i sydländerna, men det gör tyvärr inte folk i sydländerna immuna mot giftet.

  3. John Says:

    Jag vet inte varifrån du har hämtat de där siffrorna, men oavsett det så är det oerhört komplicerat att beräkna såväl antalet dödsfall som kostnader, som beror på alkoholen.

    Om en berusad person kör ihjäl sig, vilken var då orsaken?
    * Hög hastighet som blott uppnås via motorfordon
    * Alkoholen
    * Personens deprimerade tillstånd som gjorde att vederbörande drack sig berusad och sedan körde.
    * Personens ansvarslöshet som gjorde att vederbörande körde efter att ha druckit alkohol.

    Etc etc.

    Oavsett det så tror jag att det enda sättet, på lång sikt, att tackla alkoholen, är att låta människor ta ansvar över sitt drickande. Likadant med alla andra droger. Folk måste lära sig att tacka nej redan i mkt tidig ålder.

    Alkoholmonopolet i det här landet är, naturligtvis, korrupt.

    Berusningsdrickandet ÄR betydligt mer utbrett i norra Europa än i södra. Det kan väl inte ens du ha missat.

  4. Victor Bernhardtz Says:

    Siffrorna hittade jag här: http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/alcohol/keydoc_alcohol_en.htm

    Om en berusad person kör ihjäl sig skulle jag misstänka det sämre omdömet, till följd av berusningen.

    Sen förstår jag inte hur du menar, på vilket sätt har folk inte möjlighet att ta ansvar idag? Och ”andra droger”, menar du kaffe eller kokain?

    Om berusningsdrickandet sannolikt är vanligare här, hur är det ett argument för att göra alkohol mer tillgängligt?

  5. John Says:

    Jag ska kolla källan.

    Ja, kaffe har ju under åren betraktats som en mkt farlig drog.
    —–
    Om några år kanske samma sak sker med marihuana. En ”farlig” drog blir betraktad som mer eller mindre ofarlig (jag röker inte själv, så det handlar inte om självförsvar)
    —-
    Jag menar alla droger.

    Den ”naiva” kampen mot drogerna är ju torsk. Drogerna finns överallt, för alla människor, i alla åldrar. Av de politiker vi ser på Aktuellt, är en ganska hög procent av dem narkotikapåverkade.

    Förbud har f.ö. alltid gynnat maffian och korrumperade politiker och poliskårer, världen över.

    Förbud gör dessutom allting mera spännande, för i synnerhet ungdomar, det må vara alkohol, marihuana eller kokain. I stora delar av Europa röks marihuana vanemässigt bland stora delar av befolkningen, trots eller tack vare förbudet (i de flesta länder).

    Hög tillgänglighet och öppenhet är det enda som kan hjälpa på lång sikt. Folk måste lära sig att kunna se vin, sprit och öl i butikerna, utan att känna ett tvång att köpa. Likadant med (andra) droger, som t.ex. cigaretter, marihuana och kokain (nja, mkt starka droger borde kanske säljas i apotek el. motsv., mot receptförskrivning)

    Jag har själv haft ett spänt förhållande till alkohol under min livstid. Man kan säga att alkoholen förstörde en del av min ungdom. Jag lärde mig att få ett sunt förhållande till alkohol när jag bodde i södra Europa, som vuxen. Men sen när jag flyttade tillbaka till Sverige, så märkte jag hur jag började glida in i det gamla supandet igen. Ingen alkohol under flera dagar och sedan berusningsdrickande.

    Men till sist beslöt jag att lämna det livet bakom mig och slutade med alkohol, helt och hållet.

    För några år sedan lämnade jag dessutom tobaken, så nu är jag en riktig renlevnadsman.

    Nu håller jag dessutom på att skära ned sockerkonsumtionen till noll. Också socker är en drog. Den höga sockerkonsumtionen håller på att göra diabetes typ II till en folksjukdom.

    Ansvar för sig själv är nyckelordet. Det gynnar ingen att lägga skulden på alkoholen, drogerna eller tobaken. Man måste bestämma själv.

    Hysch-hyschet och spänningen runt alkohol i Sverige, som påverkar en mkt under ungdomen, satte hemska spår i mig. Tillgänglighet och öppenhet däremot, gjorde mig till en ansvarsfull individ härvidlag. Jag tror inte jag är speciellt ovalig. Jag äger de facto disposition för missbruk, men jag förtrycker det behovet. Jag har tagit kontrollen. Vi ska inte glömma, dock, att de allra flesta individer kontrollerar exempelvis alkoholen gansla väl.
    —–

    Så gör vi också med skolundervisningen numera, dvs att eleverna i mångt och mkt sköter studierna på egen hand, och det skapar oftast ansvarsfullare individer i slutänden.

    Kort sagt: Större tillgänglighet (av alkohol, vilket var diskussionsämnet) tvingar medborgarna att ta ansvar över sina egna liv. Motböcker och konstroll gör att människor försöker ”lura” den som bestämmer, genom att kringgå kontrollen, genom att supa så mkt det bara går, när tillfälle ges. Det sinns en barnslighet i detta naturligtvis.

Kommentera

