Varför krockar bussar?

SVT:s regionala nyhetsprogram för Stockholm och Uppsala, ABC, sänder ikväll ett reportage om att biogasbussar är inblandade i fler olyckor än andra bussar. Intervju med busschaufför sker medan vederbörande kör buss i innerstan. Smart.

(För den som är särskilt intresserad: Olyckorna verkar bero på att bussarna är lite längre och därför slår bakpartiet i diverse lyktstolpar och parkerade bilar. När våren kommer oroar sig förarna för att cyklister drabbas. Ta det försiktigt, bär hjälm.)

Annonser

Etiketter: ,

2 svar to “Varför krockar bussar?”

  1. eek, a cat! Says:

    Haha, ja, jag tänkte också på det. Satt liksom och hoppades lite på att han skulle köra in i en glassbil eller något. Fast föraren såg rätt fokuserad ut ändå, trots allt, det var väl tur det.

  2. Alvin Says:

    Till att börja med tänkte jag inflika att SVT:s rubrik är lite missvisande. Det är inte biogasbussar i allmänhet som är mer olycksdrabbade än andra bussar (iaf inte vad jag vet), utan just de nyinköpte boggibussarna som drivs av biogas. Men det framgår väl ändå i artikeln.

    Jag ser det inte som en så överraskande nyhet. En ny busstyp med nya köregenskaper lär blir mer olycksdrabbad vid införandet, det intressanta är om vi förare kommer vänja oss och lära oss hantera det längre bakpartiet. För det gäller att se upp, vid fullt rattutslag kan bakdelen slå ut 1,5 meter över t ex en trottoarkant.

    Och jag får gärna nya utmaningar med en ny buss, speciellt när den är så snygg och skön att köra som de här bussarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: