Miljöpartiet i solidaritet med vemdå?

Miljöpartiet posar på sin webbplats, på förstasidan, med att man för en politik i solidaritet med djuren. Wow, tänker man, vad handlar det här om? Måste klicka. Poserandet fortsätter:

Den gröna politiken utgår från en grön vision om ett radikalt annorlunda samhälle än dagens. Det handlar om ett samhälle som är ekologiskt hållbart, inte bara här i Sverige utan i hela världen. Det handlar om ett mer demokratiskt samhälle där vi inte utnyttjar djuren.

Den enda logiska slutsatsen av ovanstående resonemang måste ju vara att miljöpartiet inte vill att vi mördar och äter djur. Ärligt, jag kan verkligen inte tolka det på något annat sätt. Bestämmer mig för att använda webbplatsens sökfunktion för att läsa mer. Söker på ”djurrätt”.

WTF?

WTF?

Sökningen ger en (1) träff. Den handlar inte om kött. Miljöpartister out there, please explain.

Etiketter: , ,

3 svar to “Miljöpartiet i solidaritet med vemdå?”

  1. Maria Ferm Says:

    Jag tror det handlar om att den nya hemsidans sökfunktion inte fungerar särskilt bra än. När jag vill söka på mp.se så använder jag google. Nu sökte jag ”djurrätt site:mp.se” och fick då upp detta till exempel: http://red.mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=12313&number=154318

  2. Alvin Says:

    Miljöpartiet har ju hävdat att de är ett parti som arbetar för djurrätt, jag vet inte om de fortfarande gör det. Numera verkar de mer prata om ”Djurens rättigheter” (t ex sid 41 i partiprogrammet). På MP-språk innebär det dock samma gamla vanliga djurskyddspolitik som vanligt, där slutmålet är ett mer skonsamt utnyttjande och dödande av djur.

    Jag tycker det är intressant att de stoppat in det korta stycken om djurs rättigheter i kapitlet om långsiktighet. De klumpar även ihop djurs individuella rättigheter med miljöskydd när de inleder stycket om djurs rättigheter med ”Djur har ett egenvärde och varje art har rätt att leva för sin egen skull oavsett dess värde för
    andra.”. Det är alltså arten, inte individerna, som ska skyddas.

    De vill visserligen minska köttkonsumtionen på grund av miljö- och resursskäl, men har inget emot dödande av djur i sig. Men det är tydligt att miljöpartiet inte respekterar djurens intressen.

  3. Ali Says:

    Viktor,

    Jag kommer att vara i NY under tre månader med start den 26 september! Det skulle vara jätte roligt och ses när jag väl är på plats! Skriv!

    Kram,
    Ali

Kommentera

